Säännöt

1. Yleiset säännöt

1.1 Turvallisuus

1.1.1 HOLD

Pelin tärkein, yleispätevin turvallisuussääntö on ns. "HOLD-huuto". Vaaratilanteen sattuessa sen huomannut pelaaja huutaa "HOLD" niin lujaa kun pystyy. Kaikki huudon kuulevat toistavat huudon ja keskeyttävät pelaamisen. Vaaratilanteen laatu selvitetään ja kun se on ohi, voidaan peliä jatkaa yhteisestä merkistä. HOLD-huudon tarkoitus on saada peli keskeytymään tarvittaessa, eikä sitä tule käyttää kuin tilanteissa joissa pelin keskeytyminen on välttämätöntä turvallisuudelle.

1.1.2 Liikennevalosääntö

Mikäli jokin tilanne tuntuu ahdistavalta, on pelaajalla aina oikeus kävellä pois tai käyttää turvasanoja keltainen tai punainen. Jos koet pelissä jonkin tilanteen äityvän kohti epämukavuusaluettasi, voit sanoa kanssapelaajallesi keltainen. Tällöin tämä tietää, että tilanne on ok, mutta pidemmälle ei saa mennä. Jos koet minkä tahansa tilanteen epämukavaksi ja haluat siitä pois, sano punainen. Tällöin sinä ja kanssapelaajasi siirrytte välittömästi off-game ja selvitätte tilanteen. Sana tulee sanoa sellaisenaan eikä sisällyttää lauseen sisälle, jotta viesti on selvä. Me kaikki olemme ihmisiä ja jokaisella on omat rajansa.

1.1.3 Häirintä ja Kiusaaminen

Pelissä pyritään nollatoleranssiin kaikenlaisen häirinnän sekä henkisen väkivallan osalta ja sitä sattuessa asiaan pyritään puuttumaan napakasti. Peli on luonteeltaan sellainen, että pelin aikana voivat tunteet kuumeta ja tilanteet mennä liian henkilökohtaisiksi aivan tarkoittamattakin. Pelissä käytettävillä säännöillä ja metatekniikoilla pyritään ehkäisemään ongelmia mahdollisimman tehokkaasti, mutta sen lisäksi pelin järjestäjät ovat aktiivisesti hereillä mikäli ongelmatilanteita ilmenee. Ikävästä fiiliksestä, kiusaamisesta ja epäreilulta tuntuvasta kohtelusta kannustetaan siksi aina kertomaan järjestäjille ja pelistä pääsee off-game tilaan tarvittaessa.

1.2 Liveroolipelaus

Liveroolipelaukseen liittyy useita sääntöjä tai "metatekniikoita" joilla mallinnetaan erilaisia toimintoja kuten väkivaltaa. Pelimaailman sisällä tapahtuvat asiat ovat ns. "in-game" ja sen ulkopuoliset ns. "off-game".

1.2.1 Off-game

Peli on päällä 24 tuntia vuorokaudessa, mutta pelaajia pyritään varoittamaan jos yöllä on tarkoitus olla vauhdikkaampaa pelaamista. Hahmon pelaaminen on täysipäiväistä, etenkin silloin kuin joku muukin pelaaja on hahmossa paikalla. Pelialueella voi olla off-game -alueiksi määriteltyjä alueita joilla pelaaminen on kiellettyä

Joskus pelaajan tai pelinjohtajan on tarpeellista kommunikoida jostakin off-game asiasta toiselle pelaajalle pelin aikana. Tällöin pelaaja laittaa nyrkkinsä otsalleen kuvastaakseen sitä että hän ei sillä hetkellä ole "in-game".

1.2.2 Peliohje

Sana peliohje tarkoittaa off-game -ohjetta pelaajalle. Peliohjetta käyttää vain pelinjohtaja tai se voi olla ohjeena tekstin muodossa. Mikäli saat peliohjeen, käyttäydy sen mukaisesti.

1.2.3 Väkivallan mallintaminen

Pelissä ei ole mallinusta varsinaiselle taistelemiselle, mutta toisen hahmon lyöminen/retuuttaminen/paikallaan pitäminen on sallittua. Kaikenlaisten lukkojen ja heittojen tekeminen on kiellettyä. Lisäksi takaa päin kuristaminen on kiellettyä. Alla muutama esimerkki siitä kuinka mallintaa väkivaltatilanteita

Avokämmenellä lyönti:

Lyöjä iskee kämmenellä ohi kohteen naamasta ja omaan toiseen kämmeneensä

Lyönti vatsaan:

Lyöjä ottaa kohdetta hartioista ja antaa toisella kädellä valelyöntejä vatsan alueelle

Polvi vatsaan:

Potkija ottaa kohdetta hartioista kiinni ja “potkii” polvella kohdetta vatsaan

Kuristaminen:

Kuristaja asettaa kätensä kuristettavan kaulalle. Kuristetattava ottaa käsistä kiinni ja yrittää painaa ne tiukemmin kaulaansa vasten samalla kun kuristaja yrittää ottaa kätensä pois kohteen kaulalta

Retuuttaminen:

Retuutettava heittelehtii edestakaisin ja myötäilee retuuttajan liikkeitä sen sijaan että vastustaisi niitä

1.2.4 Vahingoittuminen

Jos hahmoasi satutetaan, näyttelet tilanteen asianmukaisesti. Jokainen päättää kuitenkin itse vahingon laadun ja kuinka se vaikuttaa pelaamiseesi. Esimerkiksi jos saat lyönnin kasvoihisi, voit itse päättää menetkö tajuttomaksi vai oliko se sinulle vain pikkuinen läpsy. Yleinen sääntö on, että vahingoittuminen on mielenkiintoisempaa draaman kannalta kuin se, että hahmo ei vahingoitu. Otathan huomioon, että Airsoft-taistelutilanteessa sovelletaan erillisiä vahingoittumisen sääntöjä (katso kohta 2.4)

1.2.5 Muut säännöt

Jokaisessa pelissä on mainittujen sääntöjen lisäksi omia erikoissääntöjään ja ne ohjeistetaan aina ennen tapahtumaa. Yleisiä sääntöjä Life Beyond -maailmaan sijoittuvissa peleissä on mm. magian metatekniikat ja niin sanottu "aave"-metatekniikka. Varmistathan että tunnet kaikki pelin säännöt ennen kuin saavut peliin!

1.3 Vastuu

Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Kuitenkin jos selvästi pystytään todistamaan, että pelaaja on omilla toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut fyysistä tai materiaalista vahinkoa toiselle pelaajalle, on koituneet vahingot korvattava. Roolipeliyhdistys Perkunas ei vastaa pelipaikalla mahdollisesti sattuvista onnettomuuksista. Jos löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, juomapullot yms.) on velvollisuutesi korjata ne talteen ja ilmoittaa löydöstä pelinjohtajille

1.4 Asenne

Muista että tämä on vain pelaamista ja mukava harrastus. Jos joku pelaaja tai pelinjohtaja huomauttaa sinulle jostain asiasta, esim. varmistimen käytöstä tai säännöistä, siitä ei missään tapauksessa saa loukkaantua, vaan se pitää ottaa opetuksen tulevaisuutta ajatellen. Jos olet asiasta erimieltä, niin siitä voi keskustella järkevästi, mutta älä ala riitelemään tai haistattelemaan. Yleensä säännöt ja rajoitukset on tehty pelaajan / pelialueen turvallisuutta ajatellen. Ja tämä myöskin kokeneille ja vanhemmille pelaajille.

1.5 Päihteet

Alkoholi ei sovi yhteen airsoftin kanssa. Kaikki tapahtumamme joissa taistellaan ovat alkoholittomia. Joissain peleissä saattaa kuitenkin esiintyä "in-game päihteitä", joita mallinnetaan erilaisilla harmittomilla aineilla (esimerkiksi käyttämällä kalkkitabletteja kuvastamaan kipulääkkeitä). Jos pelissä käytetään in-game päihteitä, selostetaan niiden pelitekninen vaikutus käyttäjälle ennen käyttöä.

2. Taisteluiden aikana vaikuttavat säännöt

Yleisten sääntöjen lisäksi peleissä sovelletaan erillisiä sääntöjä taistelutilainteissa. Säännöt ovat muokkaus PKS-airsoftin säännöistä ja niitä käytetään mallintamaan taistelutilanteita. Luethan koko tekstin huolella vaikka tuntisit PKS-airsoftin säännöt ennalta, sillä säännöt eroavat monilta osin alkuperäisistä säännöistä.

2.1 Vaaratilanteet

Vaaratilanteissa käytetään "HOLD" -sääntöä. Taistelutilanteessa Hold voidaan huutaa esimerkiksi seuraavankaltaisissa tilanteissa:

Peliin kuulumattomia ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella tapahtuvasta aktiviteetista ja pyydetään ystävällisesti siirtymään pelialueen ulkopuolelle.

Varsinaisella pelialueella, tai offgame-alueella sattuu tapaturma, joka vaatii suurempaa hoitoa kuin pelkkää puhallusta ja laastaria.

Itseltä tai pelikaverilta putoaa silmäsuojaus päästä, menee rikki, tai menee muuten sellaiseen kuntoon, että pelaaminen saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja.

2.2 Pelin/taistelutilanteen aloitus

Peli alkaa niin, että pelinjohtajat tarkistavat pelaajien olevan valmiita ja jokaisella on silmäsuojaimet, huutavat he "PELI KÄY". Peli voidaan aloittaa myös radioiden välityksellä.

2.3 Lähitaistelu

Taistelutilanteen aikana kaikki lähitaistelu ja fyysinen kontakti (mukaanlukien tapahtuman sääntöjen mukainen väkivalta) muiden pelaajien kanssa on kiellettyä, ellei asiasta toisin ilmoiteta. Toisen pelaajan voi taistelutilanteessa eliminoida taputtamalla toista pelaajaa esim. hartiaan ja sanomalla "puukko" niin, että pelaaja varmasti kuulee.

2.4 Eliminoitu pelaaja

Kun saat osuman itseesi, tee se selväksi vastustajallesi joko huutamalla OSUMA (kuuluvalla äänellä) tai eläytymällä (Korkeajännityksen inspiroimana), ja tarvittaessa ota raatoliina esiin. Riippuen tilanteesta ja siitä onko eläytymissäännöt käytössä, heittäydy maahan makaamaan selällesi jalat ja kädet levällään tai nosta käsi pään päälle ja raatoliina esiin merkiksi siitä, että olet eliminoitu. Jos tilanne vaatii, niin makaa maassa paikoillasi ja hiljaa kunnes taistelu ympäriltäsi on laantunut. Sen jälkeen poistu paikalta käsi tai ase pään päällä pitäen raatoliinaan selvästi näkyvillä SILMÄSUOJAIMET PÄÄSSÄ. Ollessasi eliminoituneena muistathan, että ”kuolleet eivät puhu”, eli et mene kertomaan puolelaisellesi, että mistä se vastapuolen tarkka-ampuja sinut oikein ampui.

2.5 Pelin/taistelutilanteen lopetus

Kun on pelinjohtajien toimesta todettu, että kaikki toisen joukkueen pelaajat on eliminoitu, tehtävä on suoritettu, tai asetettu aikaraja on mennyt umpeen, huudetaan PELI OHI! Peli ohi -huudon toistavat kaikki pelaajat ja kouluttajat.

2.6 Taistelu sisätiloissa

Pelatessa sisätiloissa on siellä noudatettava erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta. Sisätiloissa on sallittua käyttää ympäristöään hyväkseen (esim. kiivetä tikkaita), mutta kaikki tällainen tapahtuu aina omalla kanssa. Sisätiloissa ns. ”blindshot”, eli kulman taakse sokkona ampuminen on kiellettyä.

2.7 Turvarajat

Viritetyt aseet asettavat käyttäjilleen vastuuta. Lähietäisyydeltä sarjan käyttö ja herkille ruumiinosille ampuminen onkin ei-toivottua. Tappiinsa viritettyjen aseiden kanssa on erityisesti huomioitava turvallinen etäisyys ampua. Eli lähietäisyydeltä 5-20 metriä aseesta riippuen, ei tehokkailla aseilla toisia ammuta. Jos olet epätietoinen aseesi tehosta, vältä silloin ampumasta lähietäisyyksiltä. Tehokkaiden aseiden käyttäjien onkin suotavaa kantaa mukanaan toista, pienitehoisempaa asetta (alle 1.6J).

2.8 Järjen käyttö

Järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa ja pakollista. Jos olet varmassa ampumapaikassa ja tiedät ettet voi olla osumatta, älä tyhjennä koko lipasta vastustajan kehoon lähietäisyydeltä sarjatulella, pari kuulaa on varmasti riittävä määrä. Päähän ampumista tulee välttää, jos jokin muu ruumiinosa on näkyvissä. Jos olet varma, että osuit vastustajaan mutta hän ei huomaa sitä, älä jää ihmettelemään vaan ammu uudestaan. Airsoft-aseen ampumat kuulat ovat kevyitä ja pitkältä etäisyydeltä osumaa ei välttämättä huomaa. Varsinkin jos kohde on liikkeessä.

3. Taisteluvarusteet

3.1 Suojavälineet

Peleissä hyväksytään vain seuraavanlaiset lasit/maskit:

- Paintball ja airsoft -maskit ja -lasit. Yhdistyksen hyväksymät ritilämaskit.

- Ballistiset suojalasit (näitä valmistaa mm. Bollé sekä ESS)

- Sankalasien käyttö (omalla vastuulla)

Roolipeliyhdistys Perkunas suosittelee käytettäväksi suojalasien kanssa hampaiden suojaukseen huivia, hammassuojia tms.

Seuraavat ovat ehdottomasti kiellettyjen listalla:

- Laskettelulasit

- Kemianlasit

- Turva- ym. suojalasit

Hyväksymättömällä maskeilla/laseilla pelaaminen on ehdottomasti kiellettyä!

3.2 Viritysrajat

Itselataavaan tuleen (sarja- sekä kertalaukaus) kykenevät aseet: 2,25 Joulea (esim. 0.20g kuulalla 150m/s, 0.30g kuulalla 122m/s.)

Kertaviritteiset aseet (ladattava käsin laukausten välissä): 3 Joulea (esim. 0,20g kuulalla 173m/s, 0,3g kuulalla 141m/s ja 0,43g kuulalla 118m/s)

Tehorajojen yli menevät aseet ovat luonnollisesti kielletty. Tehokkaimmilla aseilla on myös erityinen vastuu ampumisen suhteen, jotta näillä ei aiheutettaisi vammoja tai vahinkoa. Ammuttaessa sinun tulee kyetä tunnistamaan kohde, mitä ammut. Tämä tarkoittaa, ettei ”sokkolaukauksia” ammuta edes puun takaa, vaikka hetki sitten olisit nähnyt kohteen. Tilanteet voivat muuttua nopeasti.

3.3 Aseen käsittely

Turhaa oman aseen käsittelyä pelin aikana tulisi välttää eikä myöskään tule koskea toisten tai yhdistyksen pelivälineitä ilman lupaa. Hoppia EI saa säätää keskellä koulutusaluetta ilman erillistä lupaa.

Turvallinen aseen käsittely on erittäin tärkeä taito, vaikka käsittelemmekin leluaseita. Jos olet epävarma, pelinjohtajat opastavat mielellään. Oikeaoppinen aseenkäsittelytaito on hyödyksi oikeassakin elämässä. Varmistimen käytön ja lippaan irrottamisen lisäksi on tärkeää muistaa liipaisinsormen oikeaoppinen sijoittaminen. Tunnetusti eniten vahingonlaukauksia maailmassa aiheuttavat varmistetut aseet, joten osaathan käsitellä asettasi oikein! Hopin säätö ja muut aseen testilaukaukset suoritetaan ennaltamääritetyssä paikassa, tämä paikka voi olla koulutusaluetta, joten varmistathan pelinjohdolta, miten sinun tulee toimia. Ensin varusteet, sitten kaikki muu.

HUOM: Suojaamattoman airsoft-aseen kanssa kulkeminen yleisillä paikoilla on lain vastaista ja voi johtaa jatkotoimenpiteisiin viranomaisten puolesta.

Green Knights -taistelijat varustaa: